Coop og kundene har igjen vist et enormt engasjement for Rosa sløyfe-aksjonen. I år ble det samlet inn hele 16,7 millioner kroner – det høyeste beløpet noensinne.
Rosa rekord for en god sak
For 19. året på rad har Coop og kundene gått sammen i kampen mot brystkreft. I oktober var butikkene over hele landet kledd i rosa, og engasjementet resulterte i et rekordbeløp til livsviktig forskning.
– Dette er rett og slett fantastisk, og jeg er skikkelig imponert over engasjementet der ute. Kundene, medlemmene og ikke minst alle medarbeidere i butikkene rundt om i landet som har pyntet og farget butikkene rosa og engasjert seg i brystkreftsaken. Sammen har vi samlet inn et betydelig beløp til livsviktig forskning og støtte til brystkreftrammede, sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge.

Rosa engasjement over hele landet
I år kom hele 6,8 millioner kroner fra salg av donasjonsvarer – inkludert over 41 000 Rosa sløyfer. I tillegg bidro vask- og hygieneprodukter fra Orkla Home and Personal Care med 4,7 millioner kroner, mens økt salg av frukt og grønt ga 4,9 millioner kroner.
Coop valgte å donere én prosent av alt salg av fersk frukt, bær og grønnsaker i oktober til aksjonen – og nesten en tredjedel av årets donasjon kom nettopp fra kunder som handlet sunt.
– Det at vi legger til rette for sunne hverdagsvaner samtidig som vi gir penger til livsviktig forskning, er bra både for folkehelsen og kreftsaken. Det gjør inntrykk å se hvor mange som engasjerer seg – vi er oppriktig stolte og takknemlige for responsen fra kundene, sier Engedal.
Over 116 millioner siden starten
Siden 2006 har Coop og kundene bidratt med over 116 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen.
– Coop gjør en imponerende innsats år etter år, og det er rørende å se hvordan både ansatte og kunder står sammen om brystkreftsaken. Bidragene deres gir oss mulighet til å drive viktig forskning og gi støtte til kvinner som står midt i en krevende livssituasjon, sier Marit Sophie Egge, aksjonsleder for Rosa sløyfe-aksjonen.