Det har lenge vært en økende drivhustrend i norske hager. Lenge var fokuset på kortreist mat, men så begynte man å bruke drivhusene annerledes…
Drivhusene ble et sted for sosialt samvær og med det ble man også mer opptatt av hvordan det hele skal se ut i hagen. Det førte til at en ny utfordrer kom på banen og ble raskt lagt merke til.
Som skapt for norske hager
Tar man en liten rundtur rundt i norske nabolag vil man ganske sikkert støte på et drivhus eller to. Selv om mange i dag betaler litt ekstra for å få drivhuset lakkert, er det fremdeles drivhusene med den naturlige, sølvfargede aluminiumfargen som dominerer.
Den nye trenden vil likevel ha det annerledes. Drivhuset er ikke lenger et sted man bare dyrker planter, og vi bryr oss derfor mer om hvordan det hele tar seg ut i hagen.
Både farge og materiale er nå viktigere enn før. I norske hager med frukttrær, hekker og ikke minst eneboliger av tre, så vil et drivhus av tre gli bedre inn i utemiljøet.
– Vi lanserte en egenprodusert modell for et par år siden, og vi fikk umiddelbart respons fra markedet. Spesielt i sosiale medier rant det inn med lovord og kommentarer, forteller markedskoordinator hos drivhusleverandøren Grønt Fokus, Thore Fossheim.
Etter en stund fikk de også inn kommentarer og forbedringsforslag fra kundene – noe de ikke takker ikke nei til. Dermed satte de i gang med å oppgradere drivhuset.
– Den nye modellen skal lanseres denne våren og vi er utrolig spente på hva slags mottakelse den vil få, sier Fossheim.
Større utvalg for hvert år
Leverandøren Palmako er en av Europas ledende produsenter av laftede trehus og maskinavrundede tømmerprodukter i Europa.
I 2021 begynte de å produsere sin egen drivhusserie i tre som nå selges gjennom flere utsalgssteder i Norge, og hos Palmako merket de den økende interessen for tredrivhus med en gang.
– Vi lanserte vår egen Emilia-serie i 2021 og salget har bare økt siden starten, forteller daglig leder i Palmako Norge, Yngve Sommer.
Det første året Palmko kom med drivhus, lanserte de to små modeller i serien. Allerede året etter lanserte de en større modell.
– Nå i 2023 har vi også lansert et Orangeri i tre, som er et tredrivhus med T-form. Vi har solgt godt av vår Emilia-serie siden den ble lansert, så mange ønsker tydeligvis å legge mer penger i et koseligere drivhus enn de billige i aluminium, sier Sommer.
Drivhus som hagestue
Selv om drivhusinteressen i Norge har vært stigende i flere år, så skjedde det en endring under pandemien. Folk ble værende enda mer hjemme enn før, og det ser ut til å være en trend som fortsetter.
Det selges nå flere større drivhus som kan brukes til mer enn bare å dyrke planter.
– Vi selger fremdeles betydelig flere rene hagestuer enn drivhus, men det er en tydelig trend at spesielt tredrivhusene tramper inn på hagestuenes domene og tar andeler av folks hager. Tredrivhusene byr på mer varme, farger og spennende former. Jeg tror vi kommer til å se enda flere lanseringer av tredrivhus i tiden som kommer, sier Fossheim i Grønt Fokus.