Stig «Mr. Gin» Bareksten deler egne favoritter – og hva han imponerer naboen med

av Helene

Stig Bareksten er Norges «Mr. Gin». Selv hadde han ingen tro på at den globale gin-trenden skulle nå Norge. Men når den nå har gjort det, til gangs, har vi fått svaret på hva hans egen favoritt er – og hvilken drink han imponerer naboen med.

Like ved rullebanen på Flesland flyplass i Bergen ligger brenneriet som lager verdens beste gin. Mannen som står bak, Stig Bareksten, hadde egentlig ikke forestilt seg at gin skulle bli det helt store. Men bergenseren har løftet frem den internasjonale trenden i Norge og samtidig danket ut globale giganter i fleng når de edle dråpene har blitt premiert i tunge internasjonale konkurranser.

Med gin fra Bareksteen Spirits, har Stig Bareksten fra Loddefjord i Bergen vunnet dobbelt gull fire ganger i det som omtales som et slags uoffisielt verdensmesterskap: San Francisco World Spirit Competition. Dommerne var unisont enige om at hans gin sto til gull.

Hadde ikke ventet at gin skulle «ta av» i Norge

Da Huslig hadde æren av å treffe Bareksten virket han egentlig mer interessert i å prate om de mange andre produktene de har. Men Huslig insisterte på å ta en prat om gin.

– Det å lage gin det var egentlig så liten kategori i Norge at jeg så ikke det som interessant. Jeg hadde jo lansert Harahorn Gin tidligere, og det var en viss suksess. Men da vi lanserte dette prosjektet her så gikk det på en måte litt hull på den trenden vi så i hele verden, men som vi ikke trodde ville komme til Norge, sier Stig «Mr. Gin» Bareksten til Huslig.

De fikk betydelig oppmerksomhet, og internasjonalt vant ginen fra selskapet i enden av rullebanen på Flesland det som vinnes kunne.

– Da klarte vi å snu den trenden. I 2016 ble det omsatt rundt 400.000 liter gin i Norge. I 2021 var det 1,2 millioner liter, forteller han.

Stig Bareksten avslører at han personlig foretrekker appelsin i sin gin. En liten zest, og ellers kun gin og is. Illustrasjonsfoto: Jez Timms/Unsplash

Han presiserer at det ikke bare var på grunn av Barekstens prosjekt, men understreker at all gin solgte bedre.

– Dette var en trend jeg hadde konkludert med ikke kom til å skje her. Vinmonopolet er jo alltid tidlig ute med anbudsprosesser så jeg tror også de konkluderte det. Men så kom denne endringen, sier Stig Bareksten til Huslig.

Salget på hjemmebane eksploderte under pandemien

Egentlig lager Stig Bareksten hovedsakelig akevitt og andre ting.

– Jeg så at Norge var et eksotisk land og gin kunne ha et eller annet moment i et eksportmarked, men jeg så ikke et hjemmemarked, sier mannen som her hjemme fremfor alt er kjent for å ha gjort gin til noe «alle» kjenner.

Du tok kjempefeil?

– Ja jeg tok kjempefeil, sier han og ler, og legger til at i fjor solgte Bareksten godt over 200.000 flasker i Norge.

– Det har blitt veldig mye greier og stæsj oppi en gin & tonic, men nå dreier vi tilbake til det mer enklere, sier Stig Bareksten til Huslig.no.

Bareksten Spirits har hele tiden satset på eksport, og ginen fa Bergensprodusenten eksporteres til 40 land. Men under pandemien forsvant tax-free og mye annet. Da gikk det imidlertid ikke mange ukene før de fikk en kruttsterk posisjon på Vinmonopolet.

I løpet av høsten i fjor så Stig Bareksten at eksport-brøken igjen begynte å normalisere seg. Nå er de tilbake der de eksporterer rundt seksti prosent av all gin.

Foretrekker appelsin

Når han selv skal slappe av med en drink så er det dry martini som er favoritten. Men skal han drikke gin utenom så har han en veldig ren preferanse:

– Gin, masse is og kanskje litt appelsinzest, sier han.

«Mr. Gin» foretrekker appelsin. Det gjør noe med bitterheten, forteller han. Han unngår lime.

– Jeg synes lime er godt, men da blir det den der gin & tonicen. Så appelsin har blitt litt det jeg promoterer, for det er mye appelsin i gin

Imponerer naboen med cherrytomat

– Hvis jeg skal imponere naboen har jeg en egen variant. Det er med cherrytomat og korianderblad i en gin & tonic. Det drar det i en helt annen retning enn det du forventer, avslører han.

Fremover i trend-bildet tror han ikke det endrer seg mye for gin & tonicen. De klassiske gin-drinkene som Negroni har over flere år hatt en renessanse. Men nå tror Bareksten det vil dreie tilbake til det litt mer enkle.

– Det var jo disse spanske glassene som var den første trenden i gin. Men det er litt på vei ut nå. Nå er vi tilbake til litt mer klassiske serveringer. Det er mer måten det presenteres på. Det har blitt veldig mye greier og stæsj oppi en gin & tonic, men nå dreier vi tilbake til det mer enklere, sier han.

Keep it simple?

– Ja, det er slutt på roseblad og kunste eienbær og slikt som er en veldig spansk måte å gjøre det på

Du liker nok disse