Japandi blander de enkle og moderne linjene i skandinavisk design med den funksjonelle elegansen i japansk estetikk.
Det er en minimalistisk stilretning, men den er likevel varm og innbydende, der alt handler om å bruke nøytrale toner, masse tekstur og naturmaterialer.
Stilen er påvirket av den eldgamle japanske filosofien om wabi-sabi: En livsstil som verdsetter sakte tempo, tilfredshet og enkelhet. Samtidig omfavner den skandinavisk hygge, der komfort, hygge og velvære står i sentrum.
Et av knepene for å få Japandi-stil i stua er å la få ting stå fremme. Som svenske Elle skriver, er en av de tydeligste kjennetegnene ved denne stilen et enkelt, nesten asketisk miljø. Den innbydende følelsen er der, men i stedet for å bruke mange møbler eller tekstiler. Innen japandi er det de tidløse og funksjonelle komponenter som skiller seg ut.
Møbler og interiør har en funksjon, enten rent funksjonelt eller følelsesmessig. Overflødige detaljer har ingen plass. Her er det perlene i rommet som skal synes.
Tidløs sort skaper vakre kontraster. Hvor mye sort er ikke så viktig, nøkkelen er å ha fargen i rommet.
Selv om japandi omfavner et enkelt, ifølge noen nærmest sterilt interiør, så er det den avslappende Zen-følelsen som er fokuset. Med japandi skaper du varme og inviterende rom uten maksimalisme. Nøkkelen er tekstiler. En pute eller et teppe kan være nok til å forsterke hyggefølelsen i stuen. Nøytrale farger er et trygt valg. Bruker du mønstre er nøkkelen å unngå at mønstrene bryter roen i rommet.
Naturmaterialer har en stor plass i japandi-stilen. Foruten bambus og rotting er tre et opplagt valg når du ønsker å møblere i denne stilen. Skandinaviske møbler har, som Graham & Green påpeker, vanligvis rene, enkle linjer. I Japan er det derimot mer vanlig å ha beiset eller malt tre og buede møbler. Ved å mikse og matche de to stilene skaper du et visuelt stimulerende rom.
Både lyse og mørke tresorter fungerer, men prøv gjerne å få fargen på treet til å matche så mye som mulig. Det skaper en moderne, helhetlig og harmonisk følelse.