lørdag, juli 2, 2022

Skreisesong: Festmaten som er proppfull av vitamin D

Populært

D-vitamin er noe kroppen lager selv når man er eksponert for sollys, men det er også enkelte matvarer som er gode kilder til dette vitaminet. Og spesielt i vinterhalvåret er det viktig å få vitamin D gjennom kosten.

Hva hjelper d-vitaminer med? Dette fettløselige vitaminet er viktig for opptak av kalsium fra tarmen og mineralisering av nydannet beinvev, forteller Apotek 1. Det er også viktig for regulering av innholdet av kalsium og fosfor i blodet. Mangel på vitamin D kan gjøre at man føler seg slapp og noen opplever også å få ømme og vonde muskler.

De viktigste vitamin D-kildene er fet fisk, rogn og fiskelever. I tillegg er margarin og ekstra lett melk (grønn kartong) tilsatt vitamin D.

Dagsbehovet dekkes med en porsjon laks, sild eller makrell til middag. En skje tran dekker også dagsbehovet.

Dersom du ikke spiser mye fisk og fiskeprodukter, og heller ikke tar tran, finnes det mange typer vitamin-D tilskudd i tablett- eller dråpeform, forteller skandinavias største helsenettsted NHI.

Både barn og ungdom, såvel som voksne kvinner og menn trenger 10 milligram vitamin D om dagen. Eldre over 75 år trenger 20 milligram om dagen.

10 milligram får du for eksempel gjennom 100 gram laks eller sild. En liter av den grønne melka som er tilsatt vitamin D inneholder fire milligram. 100 gram torskerogn gir deg 13 milligram.

Er du usikker på om du får i deg nok vitamin D fra kosten? Sjekk inntaket ditt med vitamin D-kalkulatoren til melk.no.

Skreisesongen varer fra januar til april, men den er på sitt aller beste i februar og mars. Sørg for å få med  deg denne fantastiske råvaren når du ser den i butikken. Server den med en nydelig kokt torskerogn, og du har et festmåltid proppfullt av vitamin D.

Kokt torskerogn

Beregn 100 gram per person

Vask rognen.

Kok opp en kjele med 1 l vamm, 0,5 dl salt, 1 ts hel sort pepper, 2 laubærblad og 2 skiver sitron.

Pakk torskerognen inn i bakepapir, og fest bakepapiret med husholdningshyssing.

La rognen trekke i 30-40 minutter. Om du ikke skal servere rognen umiddelbart lar du den avkjøles i kokevannet.

Server i skiver til skrei-middagen.

(Kilde: Meny)

1,195FansLik
278FølgereFølg

Neste artikkel