fredag, november 21, 2025

Ikke la bilkjøpet ødelegges av FOMO: – Ta et steg tilbake før du løper til butikken

av Elisabeth

Mange som vurderer ny elbil kjenner stresset bygge seg opp nå som regjeringen foreslår økt moms allerede fra 1. januar 2026. Når prisene kan hoppe titusenvis av kroner over natten, er det lett å få følelsen av at man “må kjøpe nå”. Men ekspertene ber folk puste med magen – og tenke nøye gjennom hverdagen sin før de tar beslutningen.

Ikke la FOMO-en gå på bekostning av å finne en bil som dekker dine hverdagsbehov, er rådet fra Norsk elbilforening.

Ifølge elbilekspert Ståle Frydenlund er det nettopp i slike perioder mange går i fella.
Dersom man nettopp trenger en familiebil, står ofte plass og praktiske egenskaper høyt på prioriteringslista. Men både her og på tekniske egenskaper kan det være noen fallgruver man bør være oppmerksom på, sier han.

─ Dersom man nettopp trenger en familiebil, står ofte plass og praktiske egenskaper høyt på prioriteringslista. Men både her og på tekniske egenskaper kan det være noen fallgruver man bør være oppmerksom på, sier elbilekspert Ståle Frydenlund. Foto: Jamieson Pothecary, elbil.no

FOMO presser prisene – og nervene

Regjeringens forslag innebærer at momsfritaket senkes fra 500.000 til 300.000 kroner. Det betyr at en bil som i dag ligger rett under grensen, kan bli hele 50.000 kroner dyrere på nyåret.
Det betyr at en bil som i dag koster mindre enn momsgrensen på 500.000 kroner kan bli 50.000 kroner dyrere, som fort kan tilsvare store deler av et feriebudsjett for en familie, sier Frydenlund.

Dermed haster mange til bilbutikkene – ofte uten å helt vite hva de faktisk trenger. Og det er her han ber folk være ekstra oppmerksomme.

Dette bør du vurdere før du handler

Vinterkjøring, ferieturer, plassbehov og rekkevidde spiller langt større rolle i praksis enn antall hestekrefter eller fancy skjermer.

Rekkevidde og varmepumpe
Hvis du bor et sted hvor kulda biter, kan forskjellen mellom varmepumpe og ikke være flere mil i rekkevidde. Mange modeller rundt dagens momstak ligger på 500–600 km, men vintertallene er alltid lavere. En god varmepumpe gir mer effektiv oppvarming og mindre batteritap.

Hurtiglading og forvarming
De mest moderne modellene kan lade fra 10–80 prosent på under 20 minutter – men dette varierer stort. En bil som kan forvarme batteriet før hurtiglading halverer gjerne ladetiden.

Plass – både foran og bak
Bagasjerommet er som regel greit på de fleste familiebiler, men modeller med frunk gir ekstra fleksibilitet. Har du hund, barnevogn eller skiutstyr, kan dette faktisk være utslagsgivende.

Nyttelast og tilhengervekt
Skal bilen tåle både vinterutstyr, barneseter og bagasje, bør den ha minst 450 kilo nyttelast. Skal du trekke tilhenger, bør du sjekke både vektgrense og hvilket førerkort du trenger.

Det aller viktigste

Til syvende og sist er det hverdagen bilen skal passe til. Ikke markedsføringsvideoene.
Noen kjører mest korte turer, og gjerne uten store lass. Da er ikke de nevnte faktorene så viktige, men det kan også være verdt å tenke over hvor populær bilen du velger blir ved videresalg, råder Frydenlund.

Du liker nok disse