mandag, juli 21, 2025

Rundkjøringer splitter Norge: – Blinker du, eller tar du sjansen?»

av Elisabeth

De skulle gjøre trafikken tryggere. Nå skaper de bare kaos. Nye tall viser en kraftig økning i ulykker i norske rundkjøringer – og ekspertene peker på én overraskende årsak.

Det er ikke alltid lett å vite hvem som skal hvor i en rundkjøring. Og nå viser fersk statistikk fra Finans Norge at antallet ulykker i rundkjøringer har skutt i været. I 2014 ble det registrert 3844 skader – i fjor var tallet oppe i hele 5098.

– Vi så en positiv utvikling i mange år, men nå har trenden snudd. Det er synd, sier Andre N. Oldebråten, leder for bilskader i If, i en pressemelding.

Rundkjøringene splitter folket

Å kjøre i rundkjøring handler ikke bare om regler – det handler om å lese andre og samarbeide. Eller som Oldebråten selv sier:

– Å kjøre i rundkjøring er vel så mye en sosial ferdighet som en trafikkteknisk øvelse.

Bruk av blinklys til venstre før rundkjøring vekker debatt, fastslår If. (Foto: If)

Men det er spesielt én ting som får temperaturen til å koke både på nettet og rundt grillen: Skal man egentlig blinke til venstre før man kjører inn i rundkjøringen?

Diskusjonen har delt det norske folk i to. De som tok lappen før venstreblinking ble anbefalt – og de som lærte det som en selvfølge. If melder at mange fortsatt er forvirret, og at frustrasjonen ofte fører til farlige situasjoner.

Statens vegvesen understreker at det ikke er påbudt å blinke til venstre, men at det i mange tilfeller kan være til stor hjelp for medtrafikanter. Spesielt yrkessjåfører setter pris på slike signaler, forteller If.

– God flyt handler om å forstå hva de andre skal gjøre. Bruk av blinklys, plassering og lav fart gjør en stor forskjell. Og noen ganger kan et nikk eller en håndbevegelse løse hele situasjonen, sier Oldebråten.

Farten er lav – men skadene mange

Selv om de fleste ulykker i rundkjøringer skjer i lav fart, blir det likevel mange kostbare skader. Rundkjøringer skulle gjøre trafikken tryggere, men nå viser tallene at de i stedet har blitt et problem.

Ekspertene oppfordrer bilister til å være mer oppmerksomme – og kanskje ta en ekstra runde hvis du er usikker.

Du liker nok disse