Coop kjører nå et av sine største medlemstilbud noensinne – og det er folkefavoritten Grandiosa som får priskuttet. I butikkene selges pizzaen til halv pris, men ikke alle jubler.
Denne uka får Coop-medlemmer kjøpe Grandiosa til rundt 30 kroner stykket – halv pris av vanlig utsalgspris. Tilbudet gjelder maks ti pizzaer per husstand.
– Dette er et av de største medlemskuppene vi har gjort noensinne, sier kommunikasjonsrådgiver i Coop, Kristin Estil Jacobsen, til DinSide.
Hos Coop Extra Oppsal i Oslo var hyllene allerede godt ribbet tidlig mandag. For mange er tilbudet en kjærkommen lettelse i en tid med høye matvarepriser, men andre er bekymret for hva slike kampanjer gjør med kostholdet vårt.
– Usunn mat blir billigst
Ernæringsrådgiver Helene Ragnhild Sollie mener tilbudet sender feil signaler.
– Det er synd at vi går mer og mer mot det at usunn mat blir den billigste maten, særlig i en tid hvor mange er økonomisk presset, sier hun.
Hun peker på at Grandiosa er energirik, men næringsfattig mat, og at slike kampanjer kan bidra til å forsterke dårlige vaner.
Ifølge Sollie frister lavpris på ultraprosessert mat til overforbruk – og i mange tilfeller også til mer matsvinn.
Helsedirektoratet advarer
Også Linda Granlund i Helsedirektoratet advarer mot hyppige kampanjer på matvarer med høyt innhold av fett og salt.
– Slike kampanjer kan påvirke vanene våre over tid og gjøre at mindre sunne alternativer får en større plass i hverdagskostholdet, sier hun til DinSide.
Hun understreker at det ikke er farlig å nyte en Grandiosa innimellom, men at det blir et problem når det er de billige, ultraprosesserte produktene som stadig trekkes frem i kampanjer.
Coop forsvarer tilbudet
Coop mener derimot at slike kupp er en viktig del av medeiermodellen deres. Jacobsen peker på at kjeden også tilbyr rabatter på frukt, grønt og råvarer som kylling og fisk.
– Vi vet at mange kunder er ekstra prisbevisste nå, og da er det viktig at vi gir noe tilbake i form av tilbud som monner for lommeboka, sier hun.
Mens ernæringsekspertene roper varsko, viser tallene at kundene strømmer til. Sist Coop hadde et lignende tilbud, ble det solgt over én million pizzaer – denne gangen er det bestilt inn over 1,5 millioner.