Sjekk alder på vinterdekkene og bytt i tide

av Helene

Første snøfall kommer som julekvelden på kjerringa hvert år. Kjører du med sommerdekk risikerer du både dobbel bremselengde og politianmeldelse.

Høstferien banker på døra og bilistene bør ta høyde for både snø og trafikk på fjellovergangene.

– Enkelte ting ser aldri ut til å endre seg – det blir ofte mange bilskader ved først snøfall.  Sjekk kvalitet og alder på dekkene og bytte i tide. Avpass farten, hold god avstand til bilen foran og la mobilen ligge når du kjører, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Les også: Neste år kan du kjøre rundt på flaskene du panter

Levetiden på dekk varierer. Gummien vil over tid miste viktige egenskaper som følge av slitasje, elde og hvor langt og hvordan du kjører. Etter tre år bør du sjekke mønsterdybde og kvalitet, og når dekkene fyller fem år bør du vurdere nye selv om du kjører lite.


Markant økning i bilskader ved første snøfall

For to år siden kom sesongens første snøfall på Østlandet fredag 8. november, og antall skademeldinger hos Fremtind økte med nær 80 prosent sammenlignet med øvrige dager i november i 2019.

Les også: Dette synes folk er viktigst når de kjøper bruktbil

– Det ble enda større problemer da folk skulle kjøre til jobb påfølgende mandag. Da registrerte Fremtind 130 bilskader, mot et gjennomsnitt på 50 skader hver dag denne måneden, sier Nielsen.

Også i fjor var det en betydelig økning ved første snøfall på Østlandet, som for mange var den 20. oktober. Fremtind registrerte over 60 prosent flere bilskader denne dagen sammenlignet med øvrige dager i oktober i 2020.


Dobbel bremselengde med sommerdekk

– Bremselengden på snø øker drastisk om du ikke har skiftet til vinterdekk når den første snøen kommer. I 40 kilometer i timen vil du bruke 60 meter på nedbremsingen, mot 30 meter om du har byttet til vinterdekk, sier Nielsen.

Les også: Tips til en trygg og behagelig kjøretur med hunden

En klassiker er at familien har reist til hytta på fjellet, uten å skifte til vinterdekk. Så kommer snøen før de skal hjem igjen. De som likevel velger å kjøre og får en skade, kan selv bli stilt til ansvar. Ofte blir høstens første snøfall varslet i god tid.

– I flere av bilskadene vi registrerer ved første snøfall ser vi at sjåføren har hatt mulighet til å forberede seg bedre for å forebygge skader. Er du på hytta og det har kommet snø, bør du vente til snøen smelter eller få hjelp av noen som kan komme med vinterdekk eller kjetting, sier Nielsen.


Dyr uaktsomhet

Bilister som kjører uten tilstrekkelig veigrep i forhold til føre risikerer en reaksjon fra politiet, i form av en anmeldelse.

Les også: Steng utekrana nå, unngå vannskader

– Vi forholder oss til det som har med veigrep å gjøre, i hovedsak mønsterdybde. Det er per definisjon ikke ulovlig å kjøre med sommerdekk på vinteren, men så fort det skjer noe som skyldes dårlig veigrep vil du bli anmeldt, sier Finn Erik Grønli, politioverbetjent ved Trafikkorpset i Oslo Politidistrikt.

Fristen for å bytte til vinterdekk er 1. november og perioden opphører første mandag etter 2. påskedag. Vinterdekk har et krav om en mønsterdybde på 3 millimeter og har også, til forskjell fra sommerdekk, en annen gummiblanding som gir bedre grep om vinteren.


Risikerer redusert erstatning

– Hovedpoenget er at du som bilist selv har ansvar for å ha tilstrekkelig veigrep i forhold til føre, sier Grønli.

Les også: Slik sikrer du deg mot lynnedslag

En videre konsekvens kan være at også forsikringsselskapet mener du har opptrådt grovt uaktsomt. Da risikerer du redusert erstatning på opp mot 30 prosent av skadekostnaden.

– Konklusjonen er at det er smart å bytte dekk tidlig, og i alle fall ikke kjøre om du er i tvil om du har veigrep. En ting er at det fort blir dyrt, men verre er det at du risikerer å skade deg selv eller andre. Bytt dekk eller la bilen ståsier Nielsen.

Du liker nok disse