onsdag, november 12, 2025

Eldre kvinner svindles som aldri før –svindlere utgir seg for å være banken

av Elisabeth

Antallet saker der svindlere utgir seg for å være banken, har skutt i været. Ifølge SpareBank 1 Sør-Norge har såkalt «vishing»-svindel økt med hele 50 prosent siden i fjor – og eldre kvinner er de mest utsatte.

Ringer og later som de er fra banken

Svindlerne ringer og utgir seg for å være fra banken, politiet eller andre troverdige aktører. Målet er å få ofrene til å gi fra seg sensitiv informasjon – eller enda verre: overføre penger til det de tror er en «sikker konto».

– Vi har opplevd en enorm økning i denne typen svindel, sier Trine Henrikke Olsen Finnesand, fagspesialist antisvindel i SpareBank 1 Sør-Norge.

Trine Finnesand er fagspesialist antisvindel i SpareBank 1 Sør-Norge Mari Løvås / SpareBank 1 Sør-Norge

Hun forteller at 70 prosent av ofrene er kvinner – en markant økning fra 60 prosent året før. Den typiske svindelrammede er kvinne over 60 år.

Manipulerer med frykt

Mange av ofrene får først en SMS som ser ut til å komme fra NAV eller Skatteetaten. Når svindleren ringer kort tid etterpå og utgir seg for å være fra banken, virker det troverdig.

– Mange av ofrene trykket seg inn på lenken og la inn sensitiv informasjon, slik at når de blir oppringt i etterkant virker det fornuftig for dem at banken skal ringe, forklarer Finnesand.

Hun tror det er samme gruppe som står bak både SMS-en og telefonsamtalene. I flere tilfeller har ofrene ikke fått SMS først, men blir direkte oppringt med trusler om at bankkortet deres er misbrukt eller at lån er tatt opp i deres navn.

– I telefonsamtalen blir de manipulert av svindlerne som forsøker å spre frykt og lure ofrene til å oppgi BankID-informasjon, kortinformasjon eller til å overføre penger til en «sikker konto» selv.

– Nå er det på tide å rope varsku

Finnesand beskriver økningen som dramatisk:
– Dette er ekstremt, og nå er det på tide å rope varsku, sier hun.

Hun minner alle om én ting: BankID er personlig. Den skal aldri deles – uansett hvor troverdig henvendelsen virker.

– Verken banken eller offentlige myndigheter vil be deg om dette. Svindel skjer først når du gir fra deg sensitiv informasjon eller blir lurt til å overføre penger til en såkalt «sikker konto».

Slik beskytter du deg

  • Ikke stol på telefoner fra «banken». Legg på og ring selv til bankens offisielle nummer.
  • Aldri oppgi BankID, kode eller kortinformasjon på telefon.
  • Ikke trykk på lenker i SMS-er som hevder å komme fra myndigheter.

Du liker nok disse