Nordmenns brusvaner er i endring. Flere ønsker drikke som både smaker godt og passer inn i en sunnere livsstil – og det er ikke lenger bare sukkerfri brus som gjelder. Nå er det naturlige ingredienser og koffeinfrie alternativer som virkelig vokser.
Ifølge kundeinnsikt fra Extra ser man tydelig at stadig flere velger bort koffein og kunstige tilsetningsstoffer når de skal ha noe leskende i glasset.
– Vi ser tydelig at kundene ønsker mer enn bare sukkerfri brus. Naturlige ingredienser og koffeinfrie alternativer blir stadig viktigere for mange, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Extra.

Sukkerfri dominerer fortsatt – men trenden snur
Selv om sukkerfrie varianter fremdeles troner øverst på salgslistene, med nærmere 70 prosent av alt brussalg hos Extra, er endringene merkbare. Det er særlig yngre forbrukere som nå etterspør produkter med færre tilsetningsstoffer og mindre koffein.
– Denne trenden har holdt seg stabil over flere år. Selv med stadig bedre sukkerfrie alternativer når det gjelder smak, virker det som at de resterende 30 prosentene ikke ønsker å bytte til sukkerfritt, sier Jensen.
Trenden henger sammen med økende bevissthet rundt råvarebasert kosthold og ønsket om å unngå ultraprosesserte produkter. Mange ser nå på sukker som et mindre onde sammenlignet med kunstige søtstoffer.
Koffeinfritt blir «det nye sukkerfritt»
Det er ikke bare sukker som får folk til å tenke seg om før de velger brus – også koffeininntaket får mer oppmerksomhet. Flere unge dropper koffeinholdige drikker, særlig etter ettermiddagen.
– Det økende helsefokuset på å begrense koffeininntak, særlig etter bestemte klokkeslett, gjør at flere kutter ned eller slutter med koffeinholdig brus. Koffeinfri brus fra Cola vokser derfor oppsiktsvekkende raskt, sier Jensen.
Billigere brus enn i Sverige
I uke 45 kjører Extra en kampanje som får mange til å sperre opp øynene: 50 prosent medlemsrabatt på alle 0,5 liters produkter fra Ringnes og Coca-Cola.
– Med disse prisene er det vel så billig å kjøpe brus hos Extra som å dra til Sverige. Det kommer til å gi et kraftig løft i salget når vi treffer alle segmenter samtidig. Når prisbarrieren fjernes, er det naturlig at enda flere tester nye varianter. Kanskje noen finner en koffeinfri favoritt, sier Jensen.
En ny æra for brusen
Markedet for brus i Norge ser dermed ut til å stå foran et skifte – fra sukkerfritt som helsealternativ til koffeinfritt og naturlig som det nye idealet.
Et glass kald brus kan fortsatt være en del av en sunn livsstil – så lenge man velger bevisst.