Nå skal «alle» handle dette hos Coop

av Eivind Ertesvåg

Dagligvarekjeden Extra har opplevd en betydelig økning i salget av frukt og grønnsaker etter lanseringen av sitt «Alltid 8»-konsept i august i fjor.

Initiativet har ført til en salgsvekst på hele 80 prosent for de utvalgte produktene, og har nå sikret Extra en plass som finalist i Intensjonsavtalens utmerkelse for sunnere kosthold.

«Alltid 8» innebærer at åtte utvalgte frukt- og grøntprodukter tilbys til spesielt lave priser hver måned. Dette gjør det enklere og rimeligere for kundene å følge de nasjonale kostrådene, som anbefaler et daglig inntak på 500 til 800 gram frukt og grønt. Siden lanseringen har Extra sett en total salgsøkning på 10 prosent for frukt og grønt, med de «Alltid 8»-produktene som hoveddrivere for denne veksten.

Anerkjennelse fra helsemyndighetene

Denne suksessen har ikke gått ubemerket hen. Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre har gitt honnør til Extra for deres innsats:

– Dagligvarebransjen har stor påvirkning på hva vi legger i handlekurven. Å gjøre hverdagsproduktene litt sunnere og legge til rette for at forbrukerne kan ta sunnere valg, er en viktig del av arbeidet med å få befolkningen til å spise mer i tråd med kostrådene.

Finalist i kategorien «Sunnere markedsføring»

Takket være «Alltid 8»-konseptet er Extra nå en av tre finalister i kategorien «Sunnere markedsføring» under Intensjonsavtalens utmerkelser. Vinneren vil bli kåret av helse- og omsorgsministeren på #MerAv-seminaret 19. mars.

Kundedata viser at fire av ti handlekurver i Extra nå inneholder mer enn to enheter frukt og grønt, en betydelig økning fra tidligere. Antallet handlekurver med åtte enheter har også tredoblet seg, noe som indikerer at kundene setter pris på det utvidede tilbudet av rimelige, sunne alternativer.

Kjededirektør Håvard Jensen uttrykker stolthet over anerkjennelsen og ser frem til å bygge videre på suksessen.

Du liker nok disse