Flere enn én av ti kjører på trafikkfarlige dekk i sommer, viser en fersk undersøkelse.
8 prosent svarer at de bruker vinterdekk på bilen i juni og juli. 5 prosent har på såkalte helårsdekk, og 3 prosent i undersøkelsen aner ikke hva slags dekk de kjører rundt med.
Relatert: Dette synes folk er viktigst når de kjøper bruktbil
Den landsdekkenede spørreundersøkelsen er gjort av YouGov på oppdrag for forsikringsselskapet If.
– Gummiblanding og mønster på vinterdekk er laget for snø- og isføre, og kan være svært trafikkfarlig på veien i sommervarmen, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i en pressemelding fra If.
Livsfarlig vannplaning
– Gummien i vinterdekk er mykere enn i sommerdekkene. Dette gir drastisk lengre bremselengder og dårligere stabilitet i svinger. Mønsteret på tvers i et vinterdekk er dessuten laget for å få godt grep på snø og is. I et sommerdekk er det langsgående riller. De er der for å transportere bort vann, og er helt nødvendige for å unngå eller redusere effekten av vannplaning, sier han.
Relatert: På jakt etter båt? Pass deg for dette svindelforsøket
Ifølge Sigmund Clementz finnes det ikke noe som heter helårsdekk.
– En del tror at såkalte overgangsdekk eller kontinentale vinterdekk fungerer året rundt i Norge. Dette er vinterdekk som er laget for å tåle noen tilfeldige besøk på snøføre. Disse dekkene vil jeg si er hverken er fugl eller fisk for norske forhold. Her i landet er det to tydelige dekksesonger, og det er derfor nødvendig med to hjulsett som er tilpasset hver årstid, sier Clementz.
På sommerdekk i januar
Det er ikke bare vinterdekk som blir brukt året rundt.
Relatert: Tips til en trygg og behagelig kjøretur med hunden
Kommunikasjonssjefen i If forteller at forsikringsselskapet får inn skader fra sjåfører som kolliderer i januar på sommerdekk, og sier at de kjører med slike dekk hele året.