Så mye koster bilen deg i året

av Helene

– Mange vil kanskje få en liten vekker når de ser hva bilen egentlig koster, sier markedssjef Jan Petter Røssevold i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) til VG.  

Røssevold har utført den årlige beregningen av bilholdskostnader. OFV-rapporten har kommet frem til at el-bilene er de desidert billigste bilene i alle klassene. Og el-bilene kommer også best ut når det gjelder verditap. Verditapet på en ny bil er nemlig den aller største kostnaden ved det å eie bil.

 De fleste opplever ikke verditapet som noe tema i hverdagen. Man betaler månedlige avdrag på billånet og ser at lånesaldoen krymper. Men den dagen bilen skal selges må man forholde seg til verditapet, og mange opplever kanskje at de får mindre igjen for bilen enn de trodde, sier han til avisa.

El-bilen billigst å eie

Dersom nyprisen er 300.000 har OFV kommet frem til at kostnaden ved å ha en elbil er 61.688 kroner. Kjørelengden er satt til 15.000 km i året. Til sammenligning koster Dieselbilen 76.737 kroner i året, altså 15.049 kroner mer enn elbilen. Mens bensinbilen er 26,5 prosent dyrere enn elbilen og koster 78.054 kroner i året.

Image by (Joenomias) Menno de Jong from Pixabay 

For biler med nypris 424.000 kroner koster el-bilen 79.559 kroner, dieselbilen koster 96.968 kroner mens bensinbilen koster 98.441 kroner. Også her er kjørelengden satt til 15.000 km i året.

Også i dyrere prisklasser er trenden helt klar: Elbilen er billigst, dieselbilen er 16-18 prosent dyrere enn elbilen, og aller dyrest er bensinbilen som gjerne koster drøyt 20 prosent mer hvert år enn en el-bil.

Ladbare hybrider er noe rimeligere enn dieselbiler i alle priskategoriene, men samtidig også markant dyrere enn el-bilene.

Tall frem til og med april måned viser at hele 53 prosent at det norske nybilsalget hittil i år har vært el-biler. 28 prosent er ladbare hybrider, bensin og bensinhybrider sto for 13 prosent av nybilsalget mens diesel kun utgjorde 6 prosent.

Du liker nok disse