Det store middagsdilemmaet – «Hva skal vi ha til middag?» – er noe de fleste familier kjenner seg igjen i. Nå lanserer dagligvarekjeden Extra et helt nytt konsept kalt Middagsdisken, som skal rulles ut i samtlige butikker over hele landet.
Ferdige oppskrifter og råvarer på ett sted
Hos Middagsdisken finner kundene både oppskrifter, råvarer og gode tilbud samlet på ett sted. Tanken er enkel: du skal slippe å lure på hva du skal lage til middag, og samtidig kunne ta med deg alt du trenger i handlekurven.

– «Vi vet at mange står fast i middagsdilemmaet, og vi må erkjenne at vi som dagligvarekjede ikke har vært gode nok til å hjelpe kundene og medlemmene våre med dette tidligere. Det skal vi gjøre noe med nå,» sier kjededirektør i Extra, Håvard Jensen.
Kundene får gratis oppskriftshefter og kan kjøpe ingrediensene til smakfulle middagsretter – pakket og priset slik at det gir mer verdi for pengene.
Italiensk start på konseptet
Konseptet kommer til å endres med jevne mellomrom, slik at kundene alltid får nye retter og inspirasjon. Først ut er italienske uker, med oppskrifter utviklet av en av Extras egne italienske kokker, Chef Safina. Her blir det alt fra pasta til hverdagsvennlige retter, med gode tilbud på hovedproteinene som inngår i oppskriftene.
En utfordrer til takeaway-markedet
Takeaway har hatt en enorm vekst i Norge. Bare i 2024 omsatte Foodora og Wolt for over 1,3 milliarder kroner – mer enn dobbelt så mye som i 2020. Nå håper Extra å ta en større del av dette markedet ved å tilby et sunnere og mer budsjettvennlig alternativ.
– «Med Middagsdisken gir vi kundene et raskt, sunt og prisgunstig alternativ som passer i en travel hverdag,» sier Jensen.
Dermed kan hjemmelaget middag bli både enklere, billigere – og et reelt alternativ til takeaway-posen på døren.