Antallet saker der svindlere utgir seg for å være banken, har skutt i været. Ifølge SpareBank 1 Sør-Norge har såkalt «vishing»-svindel økt med hele 50 prosent siden i fjor – og eldre kvinner er de mest utsatte.
Ringer og later som de er fra banken
Svindlerne ringer og utgir seg for å være fra banken, politiet eller andre troverdige aktører. Målet er å få ofrene til å gi fra seg sensitiv informasjon – eller enda verre: overføre penger til det de tror er en «sikker konto».
– Vi har opplevd en enorm økning i denne typen svindel, sier Trine Henrikke Olsen Finnesand, fagspesialist antisvindel i SpareBank 1 Sør-Norge.

Hun forteller at 70 prosent av ofrene er kvinner – en markant økning fra 60 prosent året før. Den typiske svindelrammede er kvinne over 60 år.
Manipulerer med frykt
Mange av ofrene får først en SMS som ser ut til å komme fra NAV eller Skatteetaten. Når svindleren ringer kort tid etterpå og utgir seg for å være fra banken, virker det troverdig.
– Mange av ofrene trykket seg inn på lenken og la inn sensitiv informasjon, slik at når de blir oppringt i etterkant virker det fornuftig for dem at banken skal ringe, forklarer Finnesand.
Hun tror det er samme gruppe som står bak både SMS-en og telefonsamtalene. I flere tilfeller har ofrene ikke fått SMS først, men blir direkte oppringt med trusler om at bankkortet deres er misbrukt eller at lån er tatt opp i deres navn.
– I telefonsamtalen blir de manipulert av svindlerne som forsøker å spre frykt og lure ofrene til å oppgi BankID-informasjon, kortinformasjon eller til å overføre penger til en «sikker konto» selv.
– Nå er det på tide å rope varsku
Finnesand beskriver økningen som dramatisk:
– Dette er ekstremt, og nå er det på tide å rope varsku, sier hun.
Hun minner alle om én ting: BankID er personlig. Den skal aldri deles – uansett hvor troverdig henvendelsen virker.
– Verken banken eller offentlige myndigheter vil be deg om dette. Svindel skjer først når du gir fra deg sensitiv informasjon eller blir lurt til å overføre penger til en såkalt «sikker konto».
Slik beskytter du deg
- Ikke stol på telefoner fra «banken». Legg på og ring selv til bankens offisielle nummer.
- Aldri oppgi BankID, kode eller kortinformasjon på telefon.
- Ikke trykk på lenker i SMS-er som hevder å komme fra myndigheter.