Høysesong for steinsprutskader

av Helene

De neste ukene vil flere tusen bileiere ende opp med en «rose» i frontruten.

– Når snøen smelter blir småsteiner og annet rask i veibanen virvlet opp, og smeller inn i frontruten, sier kommunikasjonssjef i Gjensidige, Arne Voll, i en pressemelding fra forsikringsselskapet.

Flere steder i landet har det i perioder vært bare veier den siste måneden. Det medfører at sesongen for steinsprutskader har startet tidig i år.

I løpet av fjoråret måtte 261.000 bileiere innom et verksted for å reparere ruten eller få den skiftet. Erstatningene endte på rekordhøye 1,7 milliarder kroner, eller nærmere 4,7 millioner kroner hver eneste dag. Trolig vil minst like mange bileiere i oppleve denne type skade, også i år.

Det som tidligere «bare» var en glassrute, er nå fylt med ny teknologi som varmetråder, filvarsler, ulike sensorer, farge i glasset og head-up display. I tillegg kan ruten være en del av bilens bærende konstruksjon.

– I snitt koster det Gjensidige rundt 12.000 kroner å skifte en rute. Likevel ser vi flere og flere tilfeller der vi har ruteskift med kalibrering som havner på rundt 30.000 kroner, sier Voll.

Hvis du får en rose i frontruten er det viktig å dekke den til raskest mulig med tape. En ubeskyttet sprekk vil bli fylt av skitt, og da kan det være umulig å reparere den.

– Det beste og enkleste rådet er å holde god avstand til bilen foran, men noen garanti mot en liten «rose» i frontruten er det ikke, sier Voll.

Ekspertene: Fiks skaden med en gang

Riis Bilglass råder uheldige bilister til å fikse skaden med en gang, og ikke vente til ruta sprekker.

– Det er størrelse og plassering på steinspruten som er avgjørende for om det er snakk om en enkel reparasjon eller om frontruta eventuelt må byttes, sier selskapet på nettsidene sine.

En annen ekspert på området, Hurtigruta Carglass, råder bilister til å alltid ha steinsprutplaster liggende i bilen.

Du liker nok disse