Elbiler blir ofte omtalt som «nærmest vedlikeholdsfrie». Men det som kan stemme på solrike motorveier i California, gjelder slett ikke for norske forhold. Eksperter advarer nå mot å droppe service – og peker på tre skjulte risikoer som kan koste deg dyrt.
Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) var hele 9 av 10 nye biler i Norge i fjor elektriske. Med stadig flere elbiler på norske veier oppstår spørsmålet: Trenger de egentlig like mye oppfølging som biler med forbrenningsmotor?
«Ingen biler er vedlikeholdsfrie»
– Ingen biler er vedlikeholdsfrie, heller ikke elbiler, sier Nils Søldal, fagekspert på elbil hos NAF. Han forklarer at selv om elbiler har færre bevegelige deler og kan være billigere å vedlikeholde, er service fortsatt avgjørende både for garantien og for sikkerheten.
Harald Nordseth, bilservicesjef hos Vianor, er tydelig på at ideen om vedlikeholdsfrie elbiler har sitt opphav i varmere strøk:
– Ideen om vedlikeholdsfrie elbiler kommer hovedsakelig fra markeder med varmere klima og jevnere veier, som California. I Norden har vi veisalt, kalde temperaturer, raske værskifter og røffere veiforhold – alle faktorer som belaster elbiler og krever oppfølging.

Tre risikoer du ikke bør ignorere
- Bremser som ruster og setter seg fast
Regenerativ bremsing gjør at de mekaniske bremsene brukes sjeldnere, men i norsk klima kan de derfor ruste og sette seg fast. Dette kan gi lengre bremsestrekning – og bremsebytte kan koste alt fra 2000 til 7000 kroner. Ifølge Statens vegvesen strøk en av fire elbiler på EU-kontroll i 2024 på grunn av bremsefeil. - Slitasje på hjuloppheng og dekk
Elbiler er tyngre og har kraftigere dreiemoment enn fossilbiler, noe som gir ekstra belastning på hjuloppheng og dekk. Norske veier med hull, snø og veisalt forsterker problemet. Regelmessig kontroll og riktig dekkvalg er avgjørende for trygghet og levetid. - Skader på batteriet
Batteriet er elbilens dyreste komponent. Det sitter utsatt til under bilen, ofte uten tilstrekkelig beskyttelse. Steinsprut og småskader kan utvikle seg til kortslutning eller i verste fall brann. Jevnlig kontroll av undersiden er derfor viktig.
– Skader er ikke alltid synlige, men kan bli svært kostbare. Derfor bør undersiden av batteriet sjekkes regelmessig, sier Nordseth.
Billigere over tid – men ikke uten service
Elbiler slipper unna girkasse og oljeskift, men fortsatt er det viktig å skifte bremsevæske hvert annet år og kupefilter minst én gang i året. Regelmessig service handler ikke bare om komfort – men om sikkerhet, ytelse og bilens verdi på sikt.
For bileiere betyr det altså at elbilen ikke er helt «problemfri». Med litt jevnlig vedlikehold kan du likevel spare både penger – og bekymringer – i lengden.