For 19. året på rad kler Coop seg i rosa og mobiliserer både kunder og ansatte til å støtte Rosa sløyfe-aksjonen. Målet er klart: Å slå fjorårets rekordbeløp på hele 16 millioner kroner.
– «Coop er eid av kundene, og det er naturlig at vi engasjerer oss i saker som berører svært mange. Kreft er dessverre en sykdom de fleste vil møte i løpet av livet, enten som pasient eller pårørende», sier Philipp Engedal, administrerende direktør i Coop Norge.

Rosa O-er lyser opp Karl Johan
For å skape oppmerksomhet rundt aksjonen, gjør Coop i år en markant endring av sin logo på Karl Johan. De to O-ene lyser opp i rosa – som en sterk påminnelse om viktigheten av å sjekke seg.
– «Logoendringen er et symbol på vår støtte til Rosa sløyfe og en synlig påminnelse om hvor viktig det er å sjekke seg», forteller Engedal.
Flere måter å bidra på
Kundene kan være med å støtte brystkreftsaken på flere enkle måter:
- Én prosent av alt salg av fersk frukt, bær og grønnsaker i oktober går til Rosa sløyfe.
- Produkter fra blant annet Omo, Jif, Sunsilk, Lano og Zalo gir 2,50 kroner per solgte enhet til aksjonen.
- Årets Rosa sløyfe-sløyfe koster 150 kroner – hele beløpet går til kreftsaken.
- Rosa handlenett gir 15 kroner til saken.
- Donasjon kan også gjøres direkte i Coop-appen.
I tillegg arrangeres Rosa sløyfe-løpet, hvor tusenvis av ansatte, medlemmer og kunder løper side om side for å vise støtte og bidra til økt bevissthet.
Støtte som betyr alt
Kreftforeningen og Brystkreftforeningen, som står bak aksjonen, understreker hvor viktig Coops bidrag er.
– «Vi er veldig takknemlige for at Coop engasjerer både kunder og ansatte i Rosa sløyfe. Deres støtte gjør at vi kan forske mer på brystkreft og hjelpe flere kvinner tilbake til hverdagen», sier Ingrid Stenstadvold Ross i Kreftforeningen.
Med fjorårets rekord i ryggen, håper Coop å inspirere enda flere til å bidra i år.
– «Sammen med kundene sikter vi mot å slå fjorårets rekord. Hvert bidrag, stort eller lite, utgjør en forskjell», avslutter Engedal.