Når butikkjedene vanligvis frister med priskutt og kampanjer, velger REMA 1000 denne uka en helt annen tilnærming. I anledning Verdensdagen for psykisk helse setter de alt fokus på ett enkelt budskap: «Det enkle er ofte bra nok».
Et viktig budskap i en travel tid
Den 10. oktober markeres Verdensdagen for psykisk helse med temaet «psykisk beredskap». I stedet for å reklamere for produkter og tilbud, møter kundene i REMA 1000 denne uka en annerledes kampanje – en påminnelse om at ikke alt må være perfekt.

– «I en tid hvor mange opplever både press og uro trenger folk å høre at det enkle ofte er bra nok», sier Pia Mellbye, direktør for salg og marked i REMA 1000.
Hun peker på at mange kjenner på et økende press i hverdagen – fra økonomi, jobb og utseende til digitalt tempo og verdensuro. I en slik tid mener hun det er viktig å stoppe opp og senke skuldrene.
Et vennlig hei kan gjøre mer enn du tror
Som hverdagsbutikken til én av fire nordmenn, møter REMA 1000 millioner av mennesker hver uke. Gjennom samarbeidet med organisasjonen MOT ønsker de å styrke den psykiske robustheten hos både ansatte og kunder.
– «Det kan være så enkelt som å spørre en kollega ‘hvordan har du det egentlig?’ eller å møte en kunde med et vennlig ‘hei’ og et smil», forteller Mellbye.
Små, enkle handlinger kan være nok til å løfte dagen for noen som strever – og nettopp det er hele kjernen i kampanjen.
25 år med MOT i ryggen
REMA 1000 og Reitan Retail har vært samarbeidspartnere med MOT i over 25 år. Tidligere i år signerte de en ny treårig avtale for å fortsette arbeidet med å bygge psykisk styrke og fellesskap blant ungdom.
Regine Oen Rong, daglig leder i MOT, sier det slik:
– «Å føle seg sett og inkludert slutter aldri å være viktig, verken når du er 14 eller 40. Det er de små, enkle tingene som betyr aller mest.»
Ser folk – ikke bare ansatte
Som arbeidsplass for nær 17 000 mennesker har REMA 1000 et stort samfunnsansvar. Hele 95 prosent av kjøpmennene har gitt noen sin aller første jobb, og mange har ansatt personer på arbeidsmarkedstiltak.
– «I REMA 1000 ser vi folk, ikke bare for den de er, men for den de kan bli», sier Mellbye.
Kjeden håper at budskapet skal inspirere flere til å senke kravene – både til seg selv og andre – og finne ro i tanken om at bra nok faktisk er bra nok.