Ny undersøkelse: De 3 mest vanlige unnskyldningene for å utsette husarbeid

av Eivind Ertesvåg

Det er en ønskedrøm for mange av oss å ha et rent og ryddig hjem, men hva er det som hindrer oss fra å oppnå dette?

En ny internasjonal undersøkelse utført av Kärcher kaster lys over vanene våre når det gjelder rengjøring, og gir oss innsikt i de vanligste unnskyldningene.

Trøtthet

Ifølge undersøkelsen, som ble gjennomført av Dynata blant personer mellom 18 og 65 år i ti ulike land, er trøtthet fra en travel hverdag den største synderen. Hele 77 prosent av deltakerne peker på dette som årsaken til at de utsetter rengjøringen.

Rotet hindrer rengjøring

I tillegg til trøtthet, er rot en stor faktor. 51 prosent av tyskerne oppgir at de har for mange ting som må ryddes bort før de kan begynne å gjøre rent. I Japan er denne andelen enda høyere, med 68 prosent som bruker rot som unnskyldning. En betydelig andel, 37 prosent, klager også over at de ikke har riktig rengjøringsutstyr.

Rengjøringsforbilder

Undersøkelsen viser at mange ser til rollemodeller for inspirasjon til rengjøring. «Mor» er fortsatt den største inspirasjonskilden i Tyskland, hvor 84 prosent av deltakerne har lært rengjøringsteknikker av henne. Men blant yngre mennesker, spesielt de mellom 18 og 34 år, er dette tallet lavere, med kun 73 prosent.

Internasjonalt er mor fortsatt den mest populære kilden til rengjøringstips, med 77 prosent, men i Japan ser 66 prosent til TV for råd, mens YouTube har blitt en populær plattform for rengjøringstips, spesielt blant de 25-34 år gamle. For de under 24 er TikTok den nye kilden til rengjøringsinspo, med 54 prosent som følger denne trenden.

Hygiene ikke alltid prioritert

Når det gjelder hva som motiverer folk til å ta frem moppen, er besøk fra venner og familie den største drivkraften (60 prosent), tett etterfulgt av ønsket om hygiene (54 prosent). I Polen, derimot, er 87 prosent av befolkningen opptatt av hygiene når de vurderer rengjøring, mer enn i både Japan (84 prosent) og Nederland (83 prosent).

Godt nytt for tyske bad: 80 prosent rengjør dusjen jevnlig, 87 prosent tar seg av avløpet, og 90 prosent sørger for et rent toalett. Men når det kommer til å fjerne flekker fra tepper eller å pusse vinduer, sliter 77 prosent med dette. Bare 33 prosent oppgir at de rengjør vinduene regelmessig.

Undersøkelsen avslører også at rengjøring av hvitevarer ofte blir neglisjert; 30 prosent av deltakerne sjelden eller aldri renser fryseren i kjøleskapet, og 22 prosent glemmer helt oppvaskmaskinen i sin rengjøringsrutine.

Du liker nok disse