Ny EU-merking avslører hvor robust mobilen din faktisk er – og hvor lett den er å reparere.
Fra 20. juni blir det enklere for norske forbrukere å ta smarte valg når de skal kjøpe ny mobil eller nettbrett. Nå kommer nemlig en ny energimerking som ikke bare sier noe om strømforbruk – men også om hvor lett mobilen kan repareres, hvor lenge den varer, og om den tåler en skikkelig trøkk.
– Endelig en merkelapp som faktisk sier noe folk lurer på, sier Ine Opseth, bærekraftssjef i Power.

En merkelapp som faktisk betyr noe
Tidligere har energimerker hovedsakelig handlet om strømbruk. Nå får du i tillegg vite:
- 🛠️ Hvor lett den er å reparere
- 💧 Hvor godt den tåler støv og vann
- 📉 Hvor mange ganger den tåler å falle i bakken
- 🔧 Om det finnes reservedeler – og hvor lenge
- 🔄 Hvor lenge du får programvareoppdateringer
Og ja – merkeordningen gjelder alle nye mobiler og nettbrett som selges fra 20. juni i hele EU og Norge.
Mindre bruk og kast – mer varighet
Et viktig mål med den nye merkeordningen er å kutte ned på “bruk og kast”-mentaliteten. EU stiller nå krav til at reservedeler må være tilgjengelige i opptil 7 år etter at mobilen går ut av salg. I tillegg skal operativsystemet støttes i minst 5 år, og profesjonelle verksteder får samme tilgang til verktøy og programvare som produsentene selv.
– Jo lenger vi bruker mobilen, jo mindre belastning på miljøet – og på lommeboka, sier Opseth.
Power klargjør butikkene
I Power-butikker over hele landet jobbes det nå på spreng med å sette opp de nye merkene. Noen eldre modeller fases ut, mens nye og mer robuste alternativer er på vei inn.
– Kundene våre har allerede begynt å merke forskjellen. Mange synes det er betryggende å kunne se svart på hvitt hvor slitesterk mobilen er, sier Opseth.
Dette betyr at du som kunde endelig kan ta et valg basert på fakta – ikke bare design eller reklame. Og kanskje overlever mobilen din nå både sommerens festivalslag, strandturer, og flyttekaoset til høsten.