Ny dekktest avslører pinlig svake resultater: – Dette handler om sikkerhet, ikke rekkevidde, sier NAF.
Er du en av mange nordmenn som kjører elektrisk SUV og vurderer spesialdekk som “skal gi deg lengre rekkevidde”? Da har NAF en viktig beskjed til deg: Styr unna.
– Det er ingen vits i å ofre sikkerheten for å trille én ekstra mil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Spesialdekkene havner nær bunn
NAF-magasinet Motor har testet åtte sommerdekk til elektriske SUV-er – Norges mest populære biltype. Blant de åtte var to såkalte spesialdekk utviklet spesielt for elbiler. Det ene var tilpasset Volkswagen, det andre Volvo.
Resultatet?
– De presterer nesten like dårlig som budsjettdekket vi tok med i testen. Det er rett og slett for dårlig, sier Sødal. Artikkelen fortsetter under bildet.

Rekkevidde vs. sikkerhet
Spesialdekkene lover bedre rekkevidde, men det er på bekostning av trygghet på veien.
– Det er et kappløp blant bilprodusentene for å presse ut flest mulig kilometer på én lading. Men det nytter ikke å kjøre litt lenger hvis du risikerer vannplaning i lavere fart og dårligere bremseevne på våt asfalt, sier Sødal.
Han minner om at dekkene er bilens eneste kontakt med bakken – og at kvaliteten på dekkene derfor har alt å si.
– Gode dekk er faktisk en billig livsforsikring, sier han.
Topp tre sommerdekk i 2025
Vil du være trygg på sommerveiene, anbefaler NAF følgende tre dekk:
- Michelin Pilot Sport 4 SUV
- Nokian Hakka Black 3 SilentDrive
- Pirelli Scorpion
Ikke lenger forbrukerfokus på elbildekk
Ifølge NAF har dekkprodusentene selv sluttet å selge spesialdekk til elbiler rettet mot vanlige forbrukere. De brukes nå mest av bilprodusentene og kan kjøpes hos store nettforhandlere – men det betyr ikke at du bør la deg friste.
– Et godt sommerdekk fungerer like bra enten bilen går på strøm eller diesel, avslutter Sødal.