Melken gjør comeback: Nå vil nordmenn ha trygghet i glasset igjen

av Elisabeth

Etter nesten 50 år med nedgang skjer det noe overraskende – stadig flere nordmenn vender tilbake til helmelk og sjokolademelk. Hvorfor? Fordi melk representerer noe ekte og trygt i en urolig tid.

Etter år med fancy helsetrender, energidrikker og supermat er det plutselig melk som gjør et overraskende comeback på norske frokostbord.

Ifølge nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (MELK) øker salget av både helmelk og smaksatt melk – og spesielt blant unge og kvinner ser man en gryende melkerevolusjon.

– Når alt annet endrer seg, vender folk seg til det de kjenner. Melk er ekte, norsk og tidløs, sier Ida Berg Hauge, daglig leder i MELK.

Lei av forvirrende kostholdsråd

I en tid hvor mattrender og kostholdsråd skifter fra uke til uke, peker Hauge på melken som et forståelig og trygt valg. Den produseres lokalt, har høy næringsverdi og er en kjent del av nordmenns matkultur.

– Folk er rett og slett lei av matforvirring. De søker etter trygghet, og melk har fått en ny rolle i folks hverdag, sier Hauge.

Kvinner får fortsatt i seg for lite melk

Ifølge Helsedirektoratet bør vi få i oss tre porsjoner meieriprodukter daglig, gjerne melk eller yoghurt med mindre fett, for å dekke behovet for viktige næringsstoffer som kalsium og jod.

Men særlig blant kvinner ligger inntaket fortsatt langt under anbefalingene.

– Nå håper vi at flere – og spesielt kvinner og unge – gjenoppdager melken som en naturlig del av kostholdet, sier Hauge.

Melken tar opp kampen mot energidrikker

Veksten i melkeforbruk skjer samtidig med en bølge av proteinrike produkter som cottage cheese og kvarg, som har hatt en økning på henholdsvis 40 og 36 prosent det siste året. Det tyder på at nordmenn er i ferd med å revurdere kostholdet sitt.

– Når ultraprosessert mat og energidrikker flommer over butikkhyllene, er det viktig å minne om næringsrike alternativer. Melk er fortsatt en av de mest komplette matvarene vi har, sier Hauge.

1. juni: Verdens Melkedag

Verdens Melkedag markeres over hele verden 1. juni. Den ble etablert av FNs organisasjon for landbruk og mat (FAO) for å løfte frem melkens rolle i ernæring, matsikkerhet og lokal økonomi.

I Norge har dagen fått ny relevans.

– Melk er ikke bare melk. Det handler om tillit til norske bønder og stabil matforsyning. I en verden med uro og usikkerhet, har melk fått en ny symbolsk verdi – som noe som varer, avslutter Hauge.

Du liker nok disse