Med påsken rett rundt hjørnet har Rema 1000 annonsert betydelige prisreduksjoner på 40 populære påskevarer. Disse kuttene, som trer i kraft mandag 17. mars 2025, markerer starten på årets påskepriskrig.
Salgs- og markedsdirektør i Rema 1000, Pia Mellbye, understreker viktigheten av påsken for kundene:
«Påske er en kjempeviktig sesong for kundene våre, og når det er så sen påske som nå, så kjenner vi alle litt på påskefølelsen – det er bare å se ut vinduet,» sier Mellbye til DinSide.
Hun legger til at kjeden ønsker å være tidlig ute med tilbudene for å imøtekomme kundenes behov.
Omfattende priskutt på nøkkelprodukter
Rema 1000 har fokusert på tre hovedkategorier i sin påskekurv: middag, frokost og koseprodukter som sjokolade og snacks. Prisreduksjonene varierer fra 8 % til 46 %, avhengig av produktet. Noen av de mest bemerkelsesverdige kuttene inkluderer:
- Grove rundstykker: Prisreduksjon på 46,07 %.
- Vaffelmiks: Nedsatt med 36,25 %.
- Ostegrill: Redusert med 38,66 %.
- Laksefilet: Prisreduksjon på 36,10 %.
I tillegg er produkter som lammelår og sjokolade inkludert i kuttene.
Konkurrentene følger etter
Rema 1000s priskutt har fått konkurrentene til å reagere. Kjededirektør i Extra, Håvard Jensen, uttaler at de har som mål å alltid være billigst, både til hverdag og høytid:
«Vi plukker med andre ord opp hansken og kutter prisene tilsvarende det Rema gjør.»
Kiwi følger også nøye med på konkurrentenes bevegelser. Kommunikasjonsdirektør Kristine Aakvaag Arvin sier at de justerer prisene for å matche eller undergå konkurrentenes tilbud:
«For oss er det priskrig hver dag, og vi justerer oss hele tiden for å være billigst.»
Forbrukerrådets advarsel: Vær oppmerksom på førpriser
Forbrukerrådet advarer forbrukerne mot potensielt villedende førpriser i forbindelse med priskrigen. Seniorrådgiver Thomas Iversen påpeker at aggressiv bruk av førpriser kan gi et feilaktig bilde av rabattenes reelle verdi:
«Det er vanlig praksis i andre bransjer å sette prisen høyt som forberedelse til store handledager eller tilsvarende. Slik blir rabatten kunstig høy.»
Tips til forbrukerne: Slik får du mest ut av priskrigen
For å dra nytte av priskrigen på best mulig måte, kan det være lurt å:
- Sammenligne priser: Bruk tid på å sjekke prisene hos ulike kjeder for å finne de beste tilbudene.
- Være oppmerksom på førpriser: Ikke la deg lure av store prosentvise rabatter; sjekk hva produktet faktisk kostet tidligere.
- Handle i riktig tidspunkt: Prisene kan variere gjennom påsken, så det kan lønne seg å følge med på prisutviklingen.
Årets påskepriskrig er i full gang, og dagligvarekjedene kjemper om å tilby de beste prisene på påskevarer. Forbrukerne kan dra nytte av dette ved å være bevisste og gjøre informerte valg i butikkene.