I morgen dumpes prisene på disse varene i matbutikken

av Eivind Ertesvåg

Med påsken rett rundt hjørnet har Rema 1000 annonsert betydelige prisreduksjoner på 40 populære påskevarer. Disse kuttene, som trer i kraft mandag 17. mars 2025, markerer starten på årets påskepriskrig.​

Salgs- og markedsdirektør i Rema 1000, Pia Mellbye, understreker viktigheten av påsken for kundene:​

«Påske er en kjempeviktig sesong for kundene våre, og når det er så sen påske som nå, så kjenner vi alle litt på påskefølelsen – det er bare å se ut vinduet,» sier Mellbye til DinSide. ​

Hun legger til at kjeden ønsker å være tidlig ute med tilbudene for å imøtekomme kundenes behov.​

Omfattende priskutt på nøkkelprodukter

Rema 1000 har fokusert på tre hovedkategorier i sin påskekurv: middag, frokost og koseprodukter som sjokolade og snacks. Prisreduksjonene varierer fra 8 % til 46 %, avhengig av produktet. Noen av de mest bemerkelsesverdige kuttene inkluderer:​

  • Grove rundstykker: Prisreduksjon på 46,07 %.​
  • Vaffelmiks: Nedsatt med 36,25 %.​
  • Ostegrill: Redusert med 38,66 %.​
  • Laksefilet: Prisreduksjon på 36,10 %.​

I tillegg er produkter som lammelår og sjokolade inkludert i kuttene. ​

Konkurrentene følger etter

Rema 1000s priskutt har fått konkurrentene til å reagere. Kjededirektør i Extra, Håvard Jensen, uttaler at de har som mål å alltid være billigst, både til hverdag og høytid:​

«Vi plukker med andre ord opp hansken og kutter prisene tilsvarende det Rema gjør.» ​

Kiwi følger også nøye med på konkurrentenes bevegelser. Kommunikasjonsdirektør Kristine Aakvaag Arvin sier at de justerer prisene for å matche eller undergå konkurrentenes tilbud:​

«For oss er det priskrig hver dag, og vi justerer oss hele tiden for å være billigst.» ​

Forbrukerrådets advarsel: Vær oppmerksom på førpriser

Forbrukerrådet advarer forbrukerne mot potensielt villedende førpriser i forbindelse med priskrigen. Seniorrådgiver Thomas Iversen påpeker at aggressiv bruk av førpriser kan gi et feilaktig bilde av rabattenes reelle verdi:​

«Det er vanlig praksis i andre bransjer å sette prisen høyt som forberedelse til store handledager eller tilsvarende. Slik blir rabatten kunstig høy.» ​

Tips til forbrukerne: Slik får du mest ut av priskrigen

For å dra nytte av priskrigen på best mulig måte, kan det være lurt å:

  • Sammenligne priser: Bruk tid på å sjekke prisene hos ulike kjeder for å finne de beste tilbudene.​
  • Være oppmerksom på førpriser: Ikke la deg lure av store prosentvise rabatter; sjekk hva produktet faktisk kostet tidligere.​
  • Handle i riktig tidspunkt: Prisene kan variere gjennom påsken, så det kan lønne seg å følge med på prisutviklingen.​

Årets påskepriskrig er i full gang, og dagligvarekjedene kjemper om å tilby de beste prisene på påskevarer. Forbrukerne kan dra nytte av dette ved å være bevisste og gjøre informerte valg i butikkene.

Du liker nok disse