November er blitt måneden der tilbudene står i kø – men fristelsene kan bli dyre. Forbrukerøkonomer advarer nå mot å miste kontrollen midt i handlebonanzaen.
– Årets to siste måneder er høysesong for pengebruk og impulskontrollen glipper for mange, enten det gjelder gaver eller annen julekos. Gode tilbud er vel og bra når du skal kjøpe noe du trenger, men ikke la Black Month ende i en blakk vinter, sier forbrukerøkonom i Sparebanken Norge, Kenneth Sjåvåg.
Flere sliter økonomisk – og risikerer å handle seg blakke
En ny undersøkelse fra Norstat, gjennomført for Frende Forsikring, viser at én av tre nordmenn har dårligere råd enn i fjor. Særlig unge under 30 år og folk i 40-åra sliter mest økonomisk.
– Da er ikke Black Month tida for å ta lite gjennomtenkte valg. Hvis du bruker for mye nå, gir det kortvarig glede. Enten ved at du tømmer kontoen før en lang vinter, eller ved at du sliter med kredittkortregninga i januar, sier seniorrådgiver i Frende, Marius Solberg Anfinsen.
Slik unngår du å gå i shoppingfella
Forbrukerøkonomene anbefaler å planlegge nøye og handle smart. Lag et budsjett for julehandelen, sett opp en gaveplan – og hold deg til den. Sjekk priser flere steder før du slår til, og tenk deg om før du handler ting du ikke hadde planlagt.
Et annet råd er å være forsiktig med kredittkortet. Bruk det kun hvis du har full kontroll på økonomien og vet at du kan betale ved forfall. Ellers kan det fort bli dyrt.
Et bærekraftig alternativ er også å se etter brukte varer – spesielt til barn som vokser fort. Brukt sportsutstyr, leker og klær kan ofte være like bra som nytt, samtidig som det er bedre for miljøet.
Mange føler seg lurt av “kanontilbud”
En annen undersøkelse fra Prisjakt viser at 73 prosent av oss tror det er stor sjanse for å bli lurt under Black Month.
– Jeg skjønner at folk blir skeptiske og forvirret. Du har Black Month, Black Week, Singles Week, Black Friday og Cyber Monday, og det ropes om kanontilbud overalt. Det kan bli for mye av det gode og mange har nok mistet litt troen på at alle tilbudene er så suverene, sier Anfinsen.
Sjåvåg minner om at den billigste handelen ofte er den man lar være å gjøre:
– Det er lurt å være litt kritisk til alle reklameplakatene som skriker mot deg nå i november. Og selv om tilbudet er godt, er det jo ikke slik at du må handle alt du har lyst på. Det er billigere å ikke bruke pengene i utgangspunktet.