Familiefaren Lars Audun Bråten tok bilde av handlekurven sin – og reaksjonene lot ikke vente på seg.
Med ost, kaffe, spinat, tomater og noen basisvarer i handlekurven, spratt summen raskt opp mot 440 kroner.
– Osten og kaffen utgjør størsteparten, nesten 300 kroner. Osten har alltid vært dyr, men det er ikke så lenge siden den var nærmere 100 kroner kiloen. Man merker det når den nå koster 150 kroner, sier Bråten til RB.
Han delte bildet på X, og mange reagerte på summen. Noen foreslo å lage mer fra bunnen av, mens andre var enige i at matprisene har løpt løpsk.
Forbrukerrådet: – Prisene har økt vanvittig mye
Ifølge tall fra SSB har prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer steget med 5,4 prosent fra august i fjor til august i år.
– Vi tenker at prisene på matvarer har økt vanvittig mye. Noen av økningene er legitime, mens på andre varer er prisstigningen uforholdsmessig høy, sier Olav Kasland, fungerende leder for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet.
Han mener at flere konkurrenter må inn i dagligvaremarkedet for å dempe prispresset.
Kiwi: – Hele verdikjeden er blitt dyrere
Kiwi bekrefter at både ost og kaffe har hatt store prisøkninger.
–«Vi har full forståelse for at kunden synes det er leit med økte matpriser. Det synes vi og, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonsdirektør i Kiwi.
Hun peker på at økte kostnader til råvarer, lønn, energi, transport og emballasje gjør at prisene inn til butikkene stiger – og det merkes på kassalappen.
Hva kan du gjøre selv?
Forbrukerrådet anbefaler å planlegge handleturene bedre, handle på tilbud og bruke alternative butikker som Europris eller Normal til enkelte varer. Mange har også begynt å handle mer i Sverige når anledningen byr seg.