Får du denne e-posten? Ikke trykk på noe – det er svindel!
Det siste døgnet har hundrevis av nordmenn blitt forsøkt lurt i en ny bølge av e-postsvindel. Svindlerne utgir seg for å være Tolletaten, og mange lar seg dessverre fortsatt lure.
E-posten hevder at en pakke er blitt stoppet på Oslo Lufthavn, og at mottakeren må betale en tollavgift for å få den utlevert. Alt ser troverdig ut – e-posten inneholder både Tolletatens logo og offisielle språkbruk.
Men dette er ren svindel.
– Tolletaten sender aldri ut krav om betaling, sier Marta Johanne Gjengedal, divisjonsdirektør i vareførselsdivisjonen i en pressemelding. – Det er transportørene som eventuelt sender ut betalingskrav.
Kalles for «phishing»
Dette type svindelforsøk kalles phishing – altså en måte å fiske etter sensitive opplysninger som kortnummer, BankID eller annen personlig informasjon.
Svindlerne håper du skal bli stresset og klikke på lenken – men gjør du det, risikerer du å gi fra deg tilgang til nettbanken din eller få virus på PC-en.
Tolletaten har fått hundrevis av henvendelser
På bare ett døgn har Tolletatens kontaktsenter fått flere hundre henvendelser fra bekymrede privatpersoner.
Tolletaten understreker at de ikke har mulighet til å stoppe slike e-poster, da de kommer fra eksterne svindlere. De ber derfor folk være ekstra årvåkne.
Slik avslører du svindelen:
- Sjekk avsenderens e-postadresse – den er ofte falsk
- Ikke klikk på lenker
- Ikke oppgi kortinformasjon eller personnummer
- Slett e-posten umiddelbart
Viktig: Del gjerne denne advarselen med venner og familie
Svindlerne retter seg ofte mot eldre eller folk som venter på pakker. Ved å dele denne informasjonen kan du bidra til å hindre at noen du er glad i blir lurt.